Dopłata do wypoczynku dziecka z zfśs a przychód pracownika

Sfinansowana ze środków zfśs dopłata do wypoczynku dziecka pracownika, które nie ukończyło 18 lat w formie wycieczki, zorganizowanego przez szkołę, która zgodnie ze swoim statutem zajmuje się m.in. organizacją wyjazdów wakacyjnych, nie wchodzi do podstawy podatkowej. Przesądza o tym art. 21 ust. 1 pkt 78 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

A zatem jeśli pracownik udokumentował w sposób przyjęty przez pracodawcę fakt korzystania przez dziecko z ww. formy wypoczynku, wówczas nie należy pobierać zaliczki na podatek dochodowy od wypłaconej zatrudnionemu kwoty dofinansowania pochodzącego z pieniędzy przeznaczanych na działalność socjalną. Tak stwierdził Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 21 lipca 2017 r., sygn. 0115-KDIT2-2.4011.136.2017.1.BK.

W przedmiotowej interpretacji nadmieniono, iż: „(…) wolne od podatku dochodowego są dopłaty do: wypoczynku zorganizowanego przez podmioty prowadzące działalność w tym zakresie, w formie wczasów, kolonii, obozów i zimowisk, w tym również połączonego z nauką, pobytu na leczeniu sanatoryjnym, w placówkach leczniczo-sanatoryjnych, rehabilitacyjno-szkoleniowych i leczniczo-opiekuńczych, oraz przejazdów związanych z tym wypoczynkiem i pobytem na leczeniu – dzieci i młodzieży do lat 18:

  1. z funduszu socjalnego, zakładowego funduszu świadczeń socjalnych oraz zgodnie z odrębnymi przepisami wydanymi przez właściwego ministra niezależnie od ich wysokości,
  2. z innych źródeł – do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 760 zł.

W świetle powyższego należy stwierdzić, że dopłaty do wypoczynku podlegają zwolnieniu od podatku dochodowego, jeżeli spełnione są łącznie następujące warunki:

  • wypoczynek jest zorganizowany,
  • organizatorem wypoczynku jest podmiot prowadzący działalność w tym zakresie,
  • forma wypoczynku nie odbiega swoim charakterem od wymienionych form wypoczynku, takich jak wczasy, kolonie, obozy lub zimowiska, przy czym może to być również wypoczynek połączony z nauką, pobyt na leczeniu sanatoryjnym, w placówkach leczniczo-sanatoryjnych, rehabilitacyjno-szkoleniowych, leczniczo-opiekuńczych,
  • dopłata dotyczy dzieci i młodzieży uczestniczących w wypoczynku, które nie ukończyły 18 roku życia.

Wskazanie przez ustawodawcę w ww. przepisie form wypoczynku, oznacza, że nie każda dopłata do wypoczynku może korzystać ze zwolnienia, a tylko ta, która związana jest z wypoczynkiem zorganizowanym. Intencją ustawodawcy jest bowiem wyłączenie z zakresu przedmiotowego zwolnienia dopłat do niezorganizowanych form wypoczynku, takich na przykład jak wczasy potocznie nazywane „pod gruszą”.

Definiując powyższe formy wypoczynku zgodnie z Multimedialnym szkolnym słownikiem języka polskiego PWN, pod ich pojęciem należy rozumieć:

  • wczasy, czyli wypoczynek, którego organizatorzy za opłatą zapewniają noclegi, wyżywienie, a niekiedy także rozrywki,
  • kolonie, czyli zorganizowany pobyt wypoczynkowy dzieci i młodzieży szkolnej w czasie wakacji poza miejscem stałego zamieszkania,
  • obóz, czyli forma zorganizowanego wypoczynku grupy ludzi, połączona z uprawianiem sportu, nauką czegoś,
  • zimowisko, czyli zorganizowany wyjazd wypoczynkowy dla dzieci w czasie ferii zimowych,
  • wycieczka, czyli wędrówka lub wyjazd w celach turystycznych.

Mając na uwadze ww. definicję słownikową należy przyjąć, iż wycieczka to w istocie forma wypoczynku.

Aby omawiane zwolnienie miało zastosowanie – wypoczynek powinien być zorganizowany przez podmiot, który ma formalno-prawne umocowanie do wykonywania czynności związanych z organizowaniem wypoczynku, określone w dokumentach stanowiących podstawę jego funkcjonowania. Istotne jest zatem, aby podmiot organizujący wypoczynek dla dzieci statutowo zajmował się tego typu działalnością, lub też w ramach działalności gospodarczej.

Do podmiotów prowadzących działalność w zakresie wypoczynku zaliczyć można podmioty, które świadczą usługi wypoczynkowe w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, np. biura turystyczne czy inne podmioty prowadzące działalność w formie domów wczasowych, pensjonatów, gospodarstw agroturystycznych itp. oraz podmioty, które zajmują się statutowo tego rodzaju działalnością, tj.:

  • kościoły, których działalnością statutową może być organizowanie wypoczynku zorganizowanego,
  • stowarzyszenia, organizacje charytatywne, fundacje – które również zajmują się statutowo tego rodzaju działalnością,
  • szkoły i placówki, osoby prawne i fizyczne, a także jednostki nieposiadające osobowości prawnej – o których mowa w art. 92c ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (…).

Biorąc pod uwagę powyższe przepisy należy stwierdzić, że dopłata ze środków Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych do wypoczynku dziecka pracownika, które nie ukończyło 18 lat w formie wycieczki, zorganizowanego przez szkołę, która statutowo zajmuje się organizacją wypoczynku korzysta ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 78 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z tym, w sytuacji, gdy pracownik udokumentował w sposób przyjęty przez Wnioskodawcę fakt korzystania przez dziecko z ww. formy wypoczynku oraz, że jego organizatorem była szkoła prowadząca działalność w tym zakresie, Wnioskodawca nie miał obowiązku pobrania zaliczki na podatek dochodowy od wypłaconej pracownikowi kwoty dofinansowania. (…)”.

Artykuły z obszaru kadr i płac oraz zmian w prawie pracy napisane zrozumiałym językiem ▼

Skomentuj artykuł