Umowę zlecenia zaliczamy do tzw. umów nazwanych i umów starannego działania, na mocy której przyjmujący zlecenie (zleceniobiorca) zobowiązuje się do wykonania określonych czynności / prac dla dającego zlecenie (zleceniodawcy).
Chodzą słuchy, że w 2018 r. umowy cywilnoprawne takie jak umowy zlecenia czy umowy o dzieło mogą zniknąć z polskiego porządku prawnego. W wyniku spodziewanej rewolucji Kodeksu pracy, po zmianach w prawie mają funkcjonować tylko dwa rodzaje umów o pracę: jedna dotycząca pracy etatowej a druga – pracy nieetatowej. Ta druga miałaby być przeznaczona jedynie dla pracowników wykonujących swoje obowiązki maksymalnie 16 godzin w tygodniu. Na odpowiedź w kwestii tego, czy i kiedy ustawodawca przygotowuje modyfikacje regulacji kodeksowych w poruszonym zakresie, przyjdzie nam jeszcze trochę poczekać.
Póki co umowy zlecenia nadal są często stosowane przez pracodawców.
Przypomnijmy, że dla umów zlecenia (art. 734 Kodeksu cywilnego) oraz umów o świadczenie usług, do których stosuje się przepisy o zleceniu (art. 750 Kodeksu cywilnego) – z pewnymi wyjątkami wynikającymi z art. 1 i 8d stawy z 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę – w 2018 r. obowiązuje minimalna stawka godzinowa wynosząca 13,70 zł.
Ogólna charakterystyka umowy zlecenia
- Jej stronami mogą być osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej.
- Jest regulowana przez Kodeks cywilny.
- Charakteryzuje się brakiem stosunku podporządkowania, co skutkuje tym, iż brakiem lub nieznacznym stopniem zależności zleceniobiorcy od zleceniodawcy
może być odpłatna lub nieodpłatna. - Zleceniobiorca nie ma prawa do świadczeń gwarancyjnych takich jak np. wynagrodzenie za przestój czy wynagrodzenie za urlop wypoczynkowy.
- Może być wykonywane przez inne osoby wskazane przez zleceniobiorcę, o ile nie zabrania tego treść umowy.
- Zleceniobiorca powinien jedynie stosować się do wskazówek dającego zlecenie.
- Może zostać zawarta w dowolny sposób, w tym np. ustnie, a nawet w sposób dorozumiany.
- Zleceniobiorca nie zawsze podlega ubezpieczeniom społecznym.
- Zleceniodawca nie ma obowiązku prowadzenia dokumentacji pracowniczej, poza dokumentami zawierającymi dane o liczbie przepracowanych w danym miesiącu godzin oraz dokumentami wymaganymi do celów podatkowych i ubezpieczeniowych.
- Okresu pracy na podstawie umowy zlecenia z zasady nie wlicza się do stażu pracy, chyba że regulacje wewnątrzzakładowe stanowią inaczej.
- Można ją wypowiedzieć w każdym momencie.
- Roszczenia z niej wynikające są dochodzone przed sądem cywilnym.
Jakich błędów unikać przy korzystaniu z umów zlecenie?
-
Nie bagatelizuj kwestii związanych z gromadzeniem informacji o liczbie godzin realizowania danej umowy
Sposób ustalania długości czasu poświęcanego na wykonanie prac wskazanych w umowie zlecenia / umowie o świadczenie usług, jest bardzo ważny z punktu widzenia nowych regulacji o minimalnej stawce godzinowej. Dlatego do zagadnienia tego należy podchodzić rzetelnie, aby nie narazić się np. organom kontrolnym takim jak PIP.
-
Nie zastępuj umów zlecenia umowami o dzieło
Zakłady pracy, chcąc uniknąć konieczności stosowania minimalnej stawki godzinowej, mogą ulegać pokusie częstszego niż do tej pory zatrudniania osób na podstawie umów o dzieło. Pomysł ten jest bardzo ryzykowny. Zastępowanie wszakże umowy zlecenia / o świadczenie usług umową o dzieło należy uznać za obchodzenie prawa.
-
Nie stosuj do umów zlecenia rozwiązań charakterystycznych dla umów o pracę
W myśl art. 22 § 12 Kodeksu pracy, nie jest prawnie dopuszczalne zastępowanie umowami cywilnoprawnymi umów o pracę przy zachowaniu warunków wykonywania pracy, charakterystycznych dla stosunku pracy.
Cechami charakterystycznymi umowy o pracę są wykonywanie za wynagrodzeniem przez pracownika pracy określonego rodzaju na rzecz pracodawcy i pod jego kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez pracodawcę.
Ważne!
Stosunek prawny łączący strony oceniać trzeba nie tylko przez treść umowy zawartej między pracodawcą a pracobiorcą, ale przede wszystkim przez sposób jej wykonywania. Jeżeli praca zatrudnionej osoby świadczona jest w warunkach charakterystycznych dla stosunku pracy, wówczas mamy do czynienia z zatrudnieniem na podstawie umowy o pracę, nawet jeśli dana umowa nazwana została inaczej.
W umowach zlecenia należy szczególnie unikać:
- nakreślania zakresu obowiązków zatrudnionej osoby,
- wskazywania stanowiska pracy,
- wyznaczania zatrudnionemu obowiązku pozostawania w gotowości do świadczenia pracy,
- zapisów nakazujących wykonywania (np. na bieżąco) poleceń pracodawcy lub osób działających w jego imieniu,
- określania wymiaru czasu pracy,
- precyzowania godzin pracy,
- zapisów przewidujących świadczenie pracy w nadgodzinach,
- gwarantowania zatrudnionym osobom przywilejów takich jak np. prawo do płatnego urlopu wypoczynkowego i przerw w pracy, wynagrodzenia za czas choroby, nagród za efektywność czy odpraw np. z tytułu zwolnień grupowych lub na okoliczność rozwiązania umowy.
Zaznaczmy, że od 1 stycznia 2017 r. należy uważać, żeby nie wpaść w pułapkę tworzenia dla osób zatrudnionych w oparciu o umowę zlecenia lub umowę o świadczenie usług grafików pracy czy ewidencji czasu pracy zawierających dokładnie takie same elementy jak ewidencje pracowników. Wyznaczanie zleceniobiorcom i osobom świadczącym usługi precyzyjnych godzin rozpoczęcia i zakończenia pracy czy określanie im wymiaru czasu pracy może zakończyć się uznaniem, iż w rzeczywistości są oni pracownikami.
-
Nie wprowadzaj dla zleceniobiorców kar pieniężnych ani opłat za korzystanie np. z narzędzi lub sprzętu, aby zniwelować koszty wprowadzenia minimalnej stawki godzinowej
Mimo, iż przepisy przewidują możliwość wprowadzenie instytucji kary umownej w stosunku do zleceniobiorców czy osób świadczących usługi, to należy zachować zdrowy rozsądek i odpowiednie środki ostrożności, by kara nie została uznana przez organy kontrolne jako metoda obchodzenia przepisów o minimalnej stawce godzinowej.
Pracodawcy, dla lepszego zabezpieczenie swoich interesów, może w umowie zlecenia lub umowie o świadczenie usług zawrzeć zapisy o:
- karach umownych za nienależyte wykonanie umówionych prac lub wypowiedzenie umowy bez ważnych powodów,
- zobowiązaniu zatrudnionej osoby do zachowania tajemnicy co do treści podpisanej umowy oraz podejmowanych działań związanych z realizacją tej umowy.
Użyteczne wzory