Ustawodawca postanowił podjąć działania w celu zachęcenia pracodawców do zatrudniania żołnierzy pełniących czynną służbę wojskową w Wojskach Obrony Terytorialnej (żołnierze OT) i aktywnej rezerwy (żołnierze AR). Z tego powodu postanowił wprowadzić do porządku prawnego ustawę z 1 października 2024 r. o zmianie niektórych ustaw w celu wsparcia przedsiębiorców zatrudniających żołnierzy Obrony Terytorialnej lub żołnierzy Aktywnej Rezerwy. Data wejścia w życie przywołanego aktu to dzień wyznaczający upływ 14 dni od dnia ogłoszenia go w Dz.U.
Tabela. Rozwiązania zapisane w nowelizacji przepisów mających zachęcić pracodawców do zatrudniania żołnierzy OT i AR
Nowa ulga podatkowa dla przedsiębiorców |
Ulga podatkowa, która przewiduje możliwość odliczenia od podstawy opodatkowania kwoty 12000 zł, jeśli zatrudniony w ramach stosunku pracy u przedsiębiorcy żołnierz OT lub AR pełni co najmniej rok nieprzerwanie terytorialną służbę wojskową lub służbę w aktywnej rezerwie. Przedsiębiorcy mogą liczyć na wzrost wysokości ulgi z każdym rokiem nieprzerwanego pełnienia służby przez żołnierza OT i AR, aż do kwoty 24000 zł, jeżeli staż służby wynosi co najmniej 5 lat. W obu przypadkach ulga przysługuje na każdego zatrudnionego żołnierza OT i AR niebędącego udziałowcem, akcjonariuszem ani wspólnikiem tego podatnika oraz na rzecz którego podatnik ponosi miesięczne wydatki w kwocie stanowiącej wysokość co najmniej minimalnego wynagrodzenia. Dodatkowo podatnik będący mikroprzedsiębiorcą lub małym przedsiębiorcą może podwyższać te kwoty o współczynnik 1,5, natomiast podatnik, który przez cały rok podatkowy zatrudnia w ramach stosunku pracy co najmniej 5 pracowników, w przeliczeniu na pełne etaty, a zarazem nie jest mikroprzedsiębiorcą lub małym przedsiębiorcą, może podwyższać te kwoty o współczynnik 1,2. Ponadto z uwagi na specyfikę rocznego rozliczania podatków dochodowych, przewidziano przepis przejściowy określający, że nowe odliczenia w tych podatkach będą miały zastosowanie do dochodów (przychodów) osiągniętych od 1 stycznia 2025 r.
|
Świadczenie początkowe zamiast odprawy od pracodawcy |
Ustawodawca przesądził o zmniejszeniu obciążeń pracodawcy przez zniesienie obowiązku wypłaty odprawy pracownikowi powołanemu do pełnienia terytorialnej służby wojskowej (uchylenie art. 306 ust. 2 ustawy o obronie Ojczyzny) i zastąpieniu tej odprawy świadczeniem początkowym.
Zamiast odprawy wypłacanej przez pracodawcę, a następnie refundowanej przez wojskowe centrum rekrutacji, wprowadzono świadczenie początkowe dla żołnierzy OT. Przysługuje ono po odbyciu szkolenia podstawowego przewidzianego w art. 173 ust. 1 ustawy o obronie Ojczyzny lub szkolenia wyrównawczego będącego nowym rozwiązaniem skierowanym dla osób, które wcześniej pełniły już inny rodzaj służby wojskowej i złożyły przysięgę wojskową, a obecnie po raz pierwszy są powołani do pełnienia terytorialnej służby wojskowej).
Wysokość świadczenia początkowego wynosi 50% przeciętnego wynagrodzenia w drugim kwartale roku poprzedniego, ogłaszanego w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski” przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego, na podstawie art. 20 pkt 2 ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych.
Omawiana należność: · przyznawana jest żołnierzowi OT tylko jeden raz w trakcie pełnienia terytorialnej służby wojskowej, co skutkuje tym, że w przypadku ponownego powołania do terytorialnej służby wojskowej świadczenie początkowe nie jest wypłacane; · przysługuje także osobom niezatrudnionym na podstawie umowy o pracę, np. prowadzącym działalność gospodarczą albo wykonującym pracę na podstawie umów cywilnoprawnych, a także studentom oraz uczniom. Dodatkowo, w związku ze zniesieniem obowiązku wypłaty odprawy pracownikom powołanym do służby w WOT, ustawa zawiera przepis przejściowy, na podstawie którego przedsiębiorcy, którzy wypłacili odprawę do dnia wejścia w życie omawianej ustawy nowelizacyjnej, a nie otrzymali jeszcze świadczenia rekompensującego uwzględniającego koszt wypłaconej odprawy, powinni otrzymać jej zwrot na dotychczasowych zasadach.
|
Preferencje przy zamówieniach publicznych |
Nowe regulacje oznaczają także promocję przedsiębiorców zatrudniających żołnierzy OT i AR, w kryteriach wyboru partnerów i dostawców w procesie udzielania zamówienia publicznego. Zgodnie z art. 242 ust. 2 pkt 2 ustawy – Prawo zamówień publicznych kryterium jakościowym branym pod uwagę przy udzielaniu zamówienia publicznego może być w szczególności aspekt społeczny. Takim kryterium może więc być zatrudnianie przez podmiot ubiegający się o udzielenie zamówienia publicznego pracowników będących jednocześnie żołnierzami OT i AR. Przewidziane rozwiązanie w przypadkach zamówień o wartości mniejszej niż progi unijne przewiduje więc możliwość wskazania zatrudniania żołnierza OT, jak również żołnierza AR przez wykonawcę lub podwykonawcę jako kryterium odnoszącego się do aspektów społecznych, jako kryterium jakościowego. Dodatkowo zmienione regulacje skutkują tym, że Minister Obrony Narodowej, w drodze zarządzenia, wyznacza jednostki organizacyjne, które przy udzielaniu zamówień publicznych będą obowiązane stosować zatrudnianie żołnierzy OT lub AR jako „kryterium jakościowe”, a także określa wagę przypisaną temu kryterium, która nie może być niższa niż 10%.
|