Koniec z drukowaniem i podpisywaniem zgłoszeń do ZUS – zmiana przepisów

Aktualne wskaźniki płacowe i praktyczne informacje z zakresu kadr

W Dzienniku Ustaw z 2025 r. pod poz. 1409 opublikowano ustawę z 12 września 2025 r. o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Uwalnia ona przede wszystkim od obowiązku drukowania i przechowywania przez 5 lat zgłoszeń do ubezpieczeń zusowskich. Data wejścia jej w życie to 4 listopada 2025 r.

 

Zbędne obowiązki

W stanie prawnym obowiązującym do 3 listopada 2025 r. płatnicy powinni:

  • drukować przesłane do ZUS zgłoszenia do ubezpieczeń (np. na formularzu ZUS ZUA);
  • przekazywać ww. dokument do podpisu osoby zatrudnionej;
  • przechowywać omawianą wersję drukowaną przez 5 lat.

 

Wyczekiwane zmiany

Wskazane wyżej obowiązki od dawna były krytykowane jako generujące zbędne koszty (papier, druk), stwarzające ryzyko naruszenia RODO i przede wszystkim – dublujące dokumentację, która i tak istniała już w systemach ZUS i płatników.

Na szczęście od 4 listopada 2025 r. firmy nie muszą już:

Szkolenia płacowe, które uczą zawodu! - (praktyczne ćwiczenia płacowe, nagrania audio, możliwość zadawania pytań, imienny certyfikat z dostępem na 365 dni)
  • drukować zgłoszeń ZUS ZUA, ZUS ZZA i innych, które wysłano elektronicznie;
  • zbierać na nich podpisów od zatrudnionych;
  • archiwizować tych papierowych kopii przez 5 lat.

 

Co warto zrobić w świetle przedmiotowej nowelizacji przepisów

Płatnicy wskutek rzeczonej modyfikacji przepisów powinni:

  1. zaktualizować wewnętrzne zasady, które np. przewidują procedurę zbierania podpisów na papierowych drukach zgłoszeniowych do ZUS;
  2. zrobić porządki w dokumentacji –  wszystkie papierowe zgłoszenia do ZUS, które do tej pory były gromadzone, można bezpiecznie zniszczyć (pamiętając oczywiście o tym, aby zrobić to zgodnie z zasadami RODO!).
  3. zawsze upewniać się, że posiadają cyfrowe dowody wysłania zgłoszeń do ZUS.

Artykuły z obszaru kadr i płac oraz zmian w prawie pracy napisane zrozumiałym językiem ▼

Skomentuj artykuł