Rozliczanie umów zlecenia i o dzieło bywa skomplikowane i nierzadko wymaga głębszego zastanowienia. Nietrudno wszakże o popełnienie pomyłki przy wyliczeniach np. zaliczek podatkowych i składek ZUS od świadczeń przyznawanych osobom zatrudnionym w ramach ww. umów. Z tego powodu warto poznać zestawienie najczęściej zdarzających się błędów w rachunkach sporządzanych dla zleceniobiorców i dziełobiorców.
Spośród najczęstszych nieprawidłowości spotykanych przy rozliczaniu umów o dzieło i umów zlecenia należy wymienić:
- niezasadne stosowanie 50-procentowych kosztów uzyskania przychodu,
- naliczanie od należności obcokrajowców zaliczek podatkowych w sytuacji, gdy odprowadzony powinien być podatek zryczałtowany,
- stosowanie przy umowach zlecenia wynagrodzenia, które po przeliczeniu na godzinę pracy jest niższe od minimalnej stawki godzinowej,
- wyliczanie kwoty kosztów uzyskania przychodu od przychodu brutto czyli niepomniejszonego o składki ZUS finansowane ze środków zatrudnionej osoby,
- bezpodstawne stosowanie wyłączenia podatkowo-składkowego (np. pracodawcy często zapominają, że wyłączenie z podatku świadczeń z zfśs do kwoty 1000 zł w roku dotyczy tylko pracowników, a więc nie wolno go stosować do umów zlecenia i o dzieło),
- obliczanie zryczałtowanego podatku od przychodu pomniejszonego o koszty jego uzyskania oraz o potrącone z wynagrodzenia podatnika w danym miesiącu składki na ubezpieczenie społeczne,
- brak zaokrąglenia do pełnych złotych podstawy opodatkowania lub kwoty należnego podatku,
- nienaliczanie składek społecznych od zleceniobiorcy wskutek błędnego rozstrzygnięcia zbiegu tytułów do ubezpieczeń.
W temacie rozliczeń podatkowo-składkowych umów zlecenia, polecamy 3 poniższe artykuły:
Nigdy nie lubiłam rozliczania zleceń 🙁