Pracownik może składać pracodawcy w formie elektronicznej wnioski i oświadczenia podatkowe takie jak np. PIT-2 lub oświadczenie o tym, że za dany rok zamierza opodatkować dochody łącznie z małżonkiem. I nie jest do tego wymagany podpis kwalifikowany jeśli ww. dokumenty będą składane np. za pośrednictwem platformy, gdzie wymagany jest od pracownika login + hasło. Taki pogląd wyraził Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 24 maja 2019 r. (sygn. 0114-KDIP3-2.4011.202.2019.1.LZ).
Jak wiadomo, ustawa o PIT przewiduje możliwość składania przez podatników (np. pracowników) szeregu oświadczeń i wniosków mających wpływ na wysokość pobieranego podatku przez pracodawcę. Chodzi tu m.in. o:
- oświadczenie składane na mocy art. 32 ust. 1a ustawy o PIT, w którym podatnik informuje, że za dany rok zamierza opodatkować dochody łącznie z małżonkiem bądź na zasadach określonych w art. 6 ust. 4 Ustawy, a za rok podatkowy przewidywane, określone w oświadczeniu:
- dochody podatnika nie przekroczą górnej granicy pierwszego przedziału skali, a odpowiednio małżonek lub dziecko nie uzyskują żadnych dochodów z wyjątkiem renty rodzinnej – zaliczki za wszystkie miesiące roku podatkowego wynoszą 18% dochodu uzyskanego w danym miesiącu i są dodatkowo pomniejszane za każdy miesiąc o kwotę stanowiącą 1/12 kwoty zmniejszającej podatek, o której mowa w art. 27 ust. 1b pkt 1 ustawy o PIT;
- dochody podatnika przekroczą górną granicę pierwszego przedziału skali, a odpowiednio małżonek lub dziecko nie uzyskują żadnych dochodów z wyjątkiem renty rodzinnej lub dochody małżonka mieszczą się w niższym przedziale skali, zaliczki za wszystkie miesiące roku podatkowego wynoszą 18% dochodu uzyskanego w danym miesiącu,
- oświadczenie składane na mocy art. 32 ust. 1e ustawy w PIT, w którym podatnik informuje, że za dany rok jego dochody przekroczą kwotę stanowiącą górną granicę pierwszego przedziału skali, płatnik pobiera zaliczki począwszy od miesiąca następującego po miesiącu, w którym zostało złożone oświadczenie, bez pomniejszania o kwotę stanowiącą 1/12 kwoty zmniejszającej podatek, o której mowa w art. 27 ust. 1b pkt 1 ustawy o PIT;
- PIT-2;
- wniosek składany na mocy art. 41a ustawy o PIT, w którym podatnik prosi pracodawcę o stosowanie zamiast najniższej stawki podatkowej wyższą stawkę podatkową;
- oświadczenie o spełnieniu warunków do korzystania z podwyższonych kosztów uzyskania przychodu.
Najczęściej ww. wnioski i oświadczenia przedkładane są podmiotowi zatrudniającemu na piśmie z odręcznym podpisem osoby składającej. Dopuszczalne jest jednak składanie tychże dokumentów również w formie elektronicznej. W tym przypadku muszą być jednak spełnione określone warunki.
W przywołanej wyżej interpretacji podatkowej wskazano, że:
- do zachowania pisemnej formy czynności prawnej wystarcza złożenie własnoręcznego podpisu na dokumencie obejmującym treść oświadczenia woli. Jednak także oświadczenie woli złożone w formie elektronicznej jest równoważne z oświadczeniem woli złożonym w formie pisemnej, przy czym do zachowania elektronicznej formy czynności prawnej wystarcza złożenie oświadczenia woli w postaci elektronicznej i opatrzenie go kwalifikowanym podpisem elektronicznym.
- zgodnie § 4 rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 19 września 2017 r. w sprawie sposobu przesyłania deklaracji i podań oraz rodzajów podpisu elektronicznego, którymi powinny być opatrzone, wyróżnia się 5 rodzajów podpisów elektronicznych:
-
-
- kwalifikowany podpis elektroniczny albo
- podpis elektroniczny użytkownika na portalu podatkowym zapewniającym autentyczność deklaracji i podań, jeżeli są przesyłane przez ten portal podatkowy, albo
- podpis elektroniczny weryfikowanym przy pomocy certyfikatu celnego, albo
- podpis potwierdzony profilem zaufanym ePUAP, jeżeli są przesyłane przez portal podatkowy, albo
- inny podpis elektroniczny zapewniający autentyczność deklaracji i podań;
-
- w art. 3 pkt 1-2 obowiązującej do dnia 7 października 2016 r. ustawy z 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym (Dz. U. z 2001 r., Nr 130 poz. 1450, z późn. zm.) zdefiniowano:
-
-
- podpis elektroniczny jako dane w postaci elektronicznej, które wraz z innymi danymi, do których zostały dołączone lub z którymi są logicznie powiązane, służą do identyfikacji osoby składającej podpis elektroniczny,
- bezpieczny podpis elektroniczny jako podpis elektroniczny, który:
- jest przyporządkowany wyłącznie do osoby składającej ten podpis,
- jest sporządzany za pomocą podlegających wyłącznej kontroli osoby składającej podpis elektroniczny bezpiecznych urządzeń służących do składania podpisu elektronicznego i danych służących do składania podpisu elektronicznego,
- jest powiązany z danymi, do których został dołączony, w taki sposób, że jakakolwiek późniejsza zmiana tych danych jest rozpoznawalna.
-
- w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady UE nr 910/2014 z 23 lipca 2014 r. w sprawie identyfikacji elektronicznej i usług zaufania w odniesieniu do transakcji elektronicznych na rynku wewnętrznym oraz uchylające dyrektywę 1999/93/WE (Dz. Urz. UE L 257 z 28 sierpnia 2014 r.), na podstawie którego wydano obowiązującą od 7 października 2016 r. ustawę z 5 września 2016 r. o usługach zaufania oraz identyfikacji elektronicznej (Dz. U. 2016 r., poz. 1579), wskazano również na różne rodzaje podpisów elektronicznych. W art. 3 pkt 10-12 zdefiniowano:
-
-
- podpis elektroniczny jako dane w postaci elektronicznej, które są dołączone lub logicznie powiązane z innymi danymi w postaci elektronicznej, i które użyte są przez podpisującego jako podpis,
- zaawansowany podpis elektroniczny jako podpis elektroniczny, który spełnia wymogi określone w art. 26,
- kwalifikowany podpis elektroniczny jako zaawansowany podpis elektroniczny, który jest składany za pomocą kwalifikowanego urządzenia do składania podpisu elektronicznego i który opiera się na kwalifikowanym certyfikacie podpisu elektronicznego.
-
- jak wynika z powyższego, pojęcie „podpisu elektronicznego” może oznaczać różne rodzaje podpisów. W związku z tym, w większości przypadków posłużenie się przez prawodawcę w akcie prawnym słowem „podpis elektroniczny”, zawiera jednocześnie doprecyzowanie, o jaki rodzaj podpisu elektronicznego chodzi, np. w postaci odesłania do definicji legalnej z innego aktu prawnego;
- definicja podpisu elektronicznego pozwala na stwierdzenie, że podpisem elektronicznym jest również powszechnie znana kombinacja login + hasło. Podpis elektroniczny składany w takiej formie zawiera dane elektroniczne, które wraz z innymi danymi do których zostały dołączone lub z którymi są logicznie powiązane, służą do identyfikacji osoby go składającej. W takiej sytuacji nie ma konieczności składania tradycyjnego odręcznego podpisu lub posługiwania się kwalifikowanym podpisem elektronicznym.
- w konsekwencji, jeżeli złożone oświadczenia są zgodne z ustalonymi w ustawach lub rozporządzeniach wzorami (tak jak np. PIT-2) lub zawierają wszystkie elementy wskazane w ustawie podatkowej, konieczne dla ich skutecznego złożenia i oświadczenia będą zawierać dane elektroniczne, które wraz z innymi danymi, do których zostały dołączone lub z którymi są logicznie powiązane, pozwolą na jednoznaczną identyfikację osoby składającej, wówczas dopuszczalne jest ich składanie w formie elektronicznej.