Obowiązek zgłaszania do ZUS umów o dzieło zawieranych od 2021 r.

Umowy o dzieło zawarte od 1 stycznia 2021 r. trzeba zgłaszać do ZUS. Należy to robić na nowym formularzu RUD (Zgłoszenie umowy o dzieło), który trzeba składać w ciągu 7 dni od zawarcia umowy o dzieło. Formularz RUD można przekazać elektronicznie przez Platformę Usług Elektronicznych (PUE) ZUS.

Dla każdego wykonawcy dzieła trzeba złożyć oddzielny formularz RUD. W jednym formularzu RUD można wykazać maksymalnie 10 umów zawartych z jednym wykonawcą.

Przypomnijmy, że od 1 stycznia 2021 r. obowiązuje przepis art. 36 ust. 17 ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, zgodnie z którym płatnik składek lub osoba fizyczna zlecająca dzieło informuje ZUS o zawarciu każdej umowy o dzieło, jeżeli umowa taka zawarta zostanie z osobą, z którą nie pozostaje w stosunku pracy lub jeżeli w ramach takiej umowy nie wykonuje pracy na rzecz pracodawcy, z którym pozostaje w stosunku pracy, w terminie 7 dni od dnia zawarcia tej umowy.

Z przedmiotowego obowiązku są wyłączone jedynie te umowy o dzieło, które zawarte są z osobami, z którymi płatnik pozostaje w stosunku pracy lub w ramach której osoba ta wykonuje pracę na rzecz pracodawcy (pomimo zawarcia umowy z innym podmiotem). Chodzi tu więc jedynie o te umowy o dzieło, które podlegają oskładkowaniu. Przypomnijmy wszakże, że na mocy art. 8 ust. 2a ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, wykonawcę umowy o dzieło uważa się na potrzeby rozliczeń składkowych za pracownika, jeżeli:

  • umowę taką zawarł z pracodawcą, z którym pozostaje w stosunku pracy, lub
  • w ramach takiej umowy świadczy on pracę na rzecz pracodawcy, z którym ma podpisaną umowę o pracę.

Przeczytaj również: Jak składać do ZUS dokument RUD (zgłoszenie umowy o dzieło)

Mamy dla Ciebie aktualizowaną na bieżąco publikację z tematyki: :

KLIKNIJ i SPRAWDŹ - Mistrz Kadr i Płac - Aktualizacja przez 365 dni

Wyjaśnienia ZUS

Kliknij i poznaj odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania dotyczące obowiązku zgłaszania umów o dzieło do ZUS.

Kogo dotyczy obowiązek informowania  ZUS o zawarciu  umowy o dzieło?

Ciebie, jeśli jesteś płatnikiem składek lub osobą fizyczną i zlecasz wykonanie dzieła (zawierasz z wykonawcą dzieła umowę) od 1 stycznia 2021 r.

Ważne!

  • Jeśli jesteś podmiotem lub jednostką organizacyjną (np. stowarzyszeniem, fundacją, spółką prawa handlowego, itp.)  i  nie jesteś płatnikiem składek (nie musisz rejestrować się w ZUS jako płatnik składek, bo nie zgłaszasz do ubezpieczeń społecznych co najmniej jednego ubezpieczonego), nie musisz informować ZUS o zawartych umowach o dzieło.
  • Jeśli jesteś osobą fizyczną i zawarłeś umowę o dzieło, musisz ją zgłosić w ZUS bez względu na to, czy jesteś zarejestrowany w ZUS jako płatnik składek czy też nie.

Obowiązek ten nie dotyczy umów o dzieło, które:

  • zawrzesz z własnym pracownikiem,
  • będą wykonywane na  rzecz własnego pracodawcy, ale są zawarte z innym podmiotem,
  • zawrzesz z  osobami prowadzącymi działalność gospodarczą na wykonanie przez nie usług, które wchodzą w zakres prowadzonej działalności.

Jak przekażesz informacje do ZUS o zawartych umowach o dzieło?

Na nowym formularzu RUD (Zgłoszenie umowy o dzieło). Formularz RUD możesz złożyć elektronicznie przez Platformę Usług Elektronicznych (PUE) ZUS od 1 stycznia 2021 r.

Instrukcja jak przekazac formularz RUD do ZUS (plik doc 302kb).

Formularz RUD jest też dostępny w wersji do samodzielnego wypełnienia i wydruku.

Jakie dane musisz przekazać do ZUS?

W formularzu RUD podasz następujące dane:

  • w bloku I – swoje dane, czyli  zamawiającego wykonanie umowy o dzieło – dane identyfikacyjne oraz adresowe,
  • w bloku II – dane wykonawcy umowy o dzieło – dane identyfikacyjne oraz adresowe osoby, z którą zawarłeś  umowę o dzieło,
  • w bloku III – informację  o zawartych umowach o dzieło – daty zawarcia, daty wykonywania (od-do) oraz liczbę zawartych umów.

Ważne!

Dla każdego wykonawcy wypełniasz oddzielny formularz RUD. W jednym formularzu RUD możesz wykazać informacje o maksymalnie 10. zawartych umowach o dzieło.

Kiedy poinformować ZUS o zawartych umowach?

Musisz zgłosić do ZUS umowy zawierane od 1 stycznia 2021 r. Masz na to 7 dni od dnia zawarcia umowy.

Podstawa prawna:

Art. 22 ustawy z dnia 31 marca 2020 o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywoływanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2020 r., poz. 568 z późn. zm.).

Art. 36 ust.17, art. 45 ust. 1 pkt. 1b, art. 49 ust. 2 pkt 8 oraz art. 49 ust. 2 pkt 8 ustawy
z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz.U. z 2020 poz. 266
z późn. zm.).

 

Poniżej wzór druku ZUS RUD:

Skomentuj artykuł

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *