Przy kalkulowaniu minimalnego dodatku za pracę w nocy w 2027 r. należy uwzględniać:
- minimalne wynagrodzenie za pracę wynoszące w okresie od stycznia do grudnia odpowiednio 4.950 zł brutto, a także
- nominalny czas pracy wyliczony zgodnie z art. 130 Kodeksu pracy dla poszczególnych miesięcy 2027 r.
Za każdą godzinę wykonywania obowiązków pracowniczych w porze nocnej zatrudnionemu należy się dodatkowe wynagrodzenie wynoszące 20% stawki godzinowej wynikającej z gwarantowanego wynagrodzenia minimalnego.
W celu skalkulowania dodatku rekompensującego nocną aktywność w pracy należy:
- minimalną płacę obowiązującą w miesiącu, w którym świadczona była nocna praca podzielić przez liczbę godzin pracy przypadających do przepracowania w danym miesiącu (chodzi tu o nominalną liczbę godzin pracy obowiązującą pracowników w podstawowym systemie czasu pracy, ustaloną zgodnie z zasadami wskazanymi w art. 130 K.p.);
- wyliczyć 20% otrzymanej stawki;
- pomnożyć wynik przez liczbę godzin pracy w nocy.
W poniższej tabeli zawarto minimalne stawki za godzinę pracy w porze nocnej w 2027 r.
| Miesiąc | Dodatki za godzinę pracy w porze nocnej przysługujące pracownikom w poszczególnych miesiącach 2027 r. | |
| Sposób wyliczenia | Kwota dodatku brutto | |
| Styczeń | (4950 zł : 152 godz.) × 20% | 6,51 zł |
| Luty | (4950 zł : 160 godz.) × 20% | 6,19 zł |
| Marzec | (4950 zł : 176 godz.) × 20% | 5,63 zł |
| Kwiecień | (4950 zł : 176 godz.) × 20% | 5,63 zł |
| Maj | (4950 zł : 144 godz.) × 20% | 6,88 zł |
| Czerwiec | (4950 zł : 176 godz.) × 20% | 5,63 zł |
| Lipiec | (4950 zł : 176 godz.) × 20% | 5,63 zł |
| Sierpień | (4950 zł : 176 godz.) × 20% | 5,63 zł |
| Wrzesień | (4950 zł : 176 godz.) × 20% | 5,63 zł |
| Październik | (4950 zł : 168 godz.) × 20% | 5,89 zł |
| Listopad | (4950 zł : 160 godz.) × 20% | 6,19 zł |
| Grudzień | (4950 zł : 168 godz.) × 20% | 5,89 zł |
|
Ważne! Podstawę kalkulowania dodatku nocnego powinno stanowić minimalne wynagrodzenie za pracę obowiązujące w miesiącu, w którym wystąpiła praca w porze nocnej. A zatem przykładowo w razie wypłacania w styczniu 2027 r. dodatków za pracę w nocy za grudzień 2026 r., należy stosować stawkę grudniową. Pracodawca z sektora prywatnego może ustalić wyższe wartości dodatków nocnych, niż to przewiduje Kodeks pracy.
|

