Dodatki za pracę w nocy w 2027 r.

Aktualne wskaźniki płacowe i praktyczne informacje z zakresu kadr

Przy kalkulowaniu minimalnego dodatku za pracę w nocy w 2027 r. należy uwzględniać:

  • minimalne wynagrodzenie za pracę wynoszące w okresie od stycznia do grudnia odpowiednio 4.950 zł brutto, a także
  • nominalny czas pracy wyliczony zgodnie z art. 130 Kodeksu pracy dla poszczególnych miesięcy 2027 r.

Za każdą godzinę wykonywania obowiązków pracowniczych w porze nocnej zatrudnionemu należy się dodatkowe wynagrodzenie wynoszące 20% stawki godzinowej wynikającej z gwarantowanego wynagrodzenia minimalnego.

W celu skalkulowania dodatku rekompensującego nocną aktywność w pracy należy:

  • minimalną płacę obowiązującą w miesiącu, w którym świadczona była nocna praca podzielić przez liczbę godzin pracy przypadających do przepracowania w danym miesiącu (chodzi tu o nominalną liczbę godzin pracy obowiązującą pracowników w podstawowym systemie czasu pracy, ustaloną zgodnie z zasadami wskazanymi w art. 130 K.p.);
  • wyliczyć 20% otrzymanej stawki;
  • pomnożyć wynik przez liczbę godzin pracy w nocy.

 

 

W poniższej tabeli zawarto minimalne stawki za godzinę pracy w porze nocnej w 2027 r.

 

Wyjątkowy kreator dokumentów kadrowych Mistrz Dokumentacji, dzięki któremu w kilka chwil stworzysz zestaw dokumentów dla nowego pracownika, przygotujesz własny wzór  lub wygenerujesz zbiorczo dokument dla wielu osób. Dodatkowo przygotuje on za Ciebie także umowę zlecenia  lub umowę o dzieło. To idealne narzędzie dla biur rachunkowych, kadrowców i przedsiębiorców, opracowane przez praktyków.
Miesiąc Dodatki za godzinę pracy w porze nocnej przysługujące pracownikom w poszczególnych miesiącach 2027 r.
Sposób wyliczenia Kwota dodatku brutto
Styczeń (4950 zł : 152 godz.) × 20% 6,51 zł
Luty (4950 zł : 160 godz.) × 20% 6,19 zł
Marzec (4950 zł : 176 godz.) × 20% 5,63 zł
Kwiecień (4950 zł : 176 godz.) × 20% 5,63 zł
Maj (4950 zł : 144 godz.) × 20% 6,88 zł
Czerwiec (4950 zł : 176 godz.) × 20% 5,63 zł
Lipiec (4950 zł : 176 godz.) × 20% 5,63 zł
Sierpień (4950 zł : 176 godz.) × 20% 5,63 zł
Wrzesień (4950 zł : 176 godz.) × 20% 5,63 zł
Październik (4950 zł : 168 godz.) × 20% 5,89 zł
Listopad (4950 zł : 160 godz.) × 20% 6,19 zł
Grudzień (4950 zł : 168 godz.) × 20% 5,89 zł

 

Ważne!

Podstawę kalkulowania dodatku nocnego powinno stanowić minimalne wynagrodzenie za pracę obowiązujące w miesiącu, w którym wystąpiła praca w porze nocnej. A zatem przykładowo w razie wypłacania w styczniu 2027 r. dodatków za pracę w nocy za grudzień 2026 r., należy stosować stawkę grudniową.

Pracodawca z sektora prywatnego może ustalić wyższe wartości dodatków nocnych, niż to przewiduje Kodeks pracy.

 

 

 

Artykuły z obszaru kadr i płac oraz zmian w prawie pracy napisane zrozumiałym językiem ▼

Skomentuj artykuł